Przegrałem “Daj się poznać”, ale i tak było fajnie – podsumowanie konkursu

W marcu tego roku wystartowałem w konkursie “Daj się poznać”. Moim projektem był Pierun – mój własny silnik blogowy. Prace nad jego ukończeniem trwają, ale jeszcze trochę czasu upłynie zanim przeniosę na niego mojego bloga. W trakcie trwania konkursu napisałem 40 postów, a wszyscy konkursowicze napisali ich razem prawie 8000.

DSP 2017: ogólna liczba postów/dzieńDSP 2017: ogólna liczba postów/dzień

W samym konkursie niestety nie udało mi się zostać zwycięzcą. Po głosowaniu wewnętrznym decydującym o dostaniu się do finału zająłem 3. miejsce (ex aequo z @nrmem), a w drugiej turze nie udało mi się nadrobić strat i ostatecznie skończyłem na miejscu 2.

Zapraszam do lektury szczegółów.

The good

Pomimo przegranej, mój udział uważam za udany. O ile polskiego bloga i tak bym założył, a Pieruna i tak bym napisał (był w planach od kilku miesięcy), to nie ma co ukrywać – dałem się poznać całkiem szerokiemu gronu odbiorców.

Statystyki bloga z czasu trwania DSPStatystyki bloga z czasu trwania DSP

Wymóg ilościowy zachęcił mnie do bardziej regularnego postowania – być może kilka postów nigdy by nie powstało, gdyby nie konieczność napisania czegoś. Z większości (wszystkich?) jestem jednak zadowolony pod względem merytorycznym. Blog jest techniczny i ciężko na nim znaleźć post bez kodu. O to chodziło. Jednak najlepszy efekt konkursu to…

Warte polecenia blogi

Wiem, nie trzeba było brać udziału, aby tym się cieszyć. Niemniej jednak, oceniając DSP jako inicjatywę, jest to najjaśniejszy jej efekt. Z 1000 uczestników spodziewałem się, że około 1% blogów będzie sensownych – było ich ok 3-4 razy tyle. Co prawda większość o nieinteresujących mnie projektach lub technologiach, ale jakości im nie można odmówić (do głosowania stworzyłem nawet listę, bo nie mogłem się zdecydować); co się miało znaleźć w moim RSS-ie już się tam znalazło. Przedstawię tutaj kilka najbardziej interesujących:

  • katafrakt.me – dużo o Ruby, trochę o D, trochę o różnych innych technologiach. Dużo “mięcha”. Jedyny pewniak na mojej liście do głosowania, chociaż z jakiegoś powodu nie dostał się do finału.
  • vevurka.github.io – głównie Python, ale również o problemach prawdziwych dla prawie wszystkich języków programowania. Głosowałem na autorkę, również nie weszła do finału. Również nie rozumiem dlaczego.
  • antoniak.in/blog – głównie podstawy C++ i newsy o projekcie Kontruisto. Głosowałem na niego, ale najwyraźniej mam odwrotny midasowy dotyk, bo również nie znalazł się w finale…
  • cigh.github.io – gdyby autorce udało się wejść do finału to bym na nią głosował; chociaż, jeśli by ekstrapolować efekty mojego głosowania, to może i lepiej, że to nie ja ją ubiłem. Przydatny projekt (dla mnie, PoKéMoNy zawsze na propsie), dobre wpisy, szczególnie te przybliżające matematykę w grze.
  • drozdziak1.github.io – mało wpisów, ale za to wysoki poziom. Głównie o C/kernelu linuksa.
  • ucgosu.pl – gosu µc, jak tu nie kochać tej nazwy? Trochę fajnego contentu o niskopoziomowym programowaniu i o mikrokontrolerach w ogóle.
  • dloranc.github.io – mega ciekawy projekt – bot do StarCrafta. Interesujące wpisy, czasem język programowania to tylko detal implementacyjny.
  • jaceklapinski.com – fajne ciekawostki o C#. Nie jestem w stanie ocenić poziomu, bo się nie znam, ale były dla mnie nowe i ciekawe. Projekt wydaje się klonem AutoIta.
  • becomeapro.pl – Nawigacja inercyjna w C#. Bloga poznałem dopiero po konkursie, ale zawiera ciekawe treści.
  • www.bbdev.com.pl – treści okołowebowe, z lekkim zabarwieniem Ruby.
  • webmastah.pl – głównie o webie (nazwa zobowiązuje), ale miał też bardzo ciekawą propozycję o htmlu i jak z nim sobie radzą zwierzęta.

Slack

Aby zmniejszyć szanse porażki postanowiłem zaatakować innych uczestników DSP w ich naturalnym habitacie – na Slacku Devs PL, a konkretniej na kanale #dsp17. Jednocześnie poznałem nowe narzędzie do komunikacji (grupowej jak i nie).

O ile, co oczywiste, nie może on równać się z ircem, to i tak okazał się całkiem fajnym rozwiązaniem. Jest niestety zamknięty, zapisywanie logów jest utrudnione, a wersja demonstracyjna ma ograniczenie na ilość widocznych wiadomości dla użytkowników. Na domiar złego obsługiwany jest wyłącznie przez przeglądarkę (jego wersja desktopowa to kolejna przeglądarka). Mimo wszystko, będzie mi go trochę brak po konkursie, a w szczególności emotikon thinking face i weary, których często używałem.

To właśnie na Slacku udało mi się uświadomić część użytkowników, że – wbrew obiegowej opinii – jest możliwe wyświetlanie tekstu i obrazków bez użycia javascriptu, i że technika ta nie wymaga nawet najnowszych wersji przeglądarek. Nikt poza mną nie jest na tyle szalony zdeterminowany, aby iść w stronę zagwarantowania pełnej funkcjonalności z Linksa/Lynxa, ale i tak czuję się dobrze wiedząc, że mam chociaż minimalny wpływ na jakość polskiej technicznej “blogosfery”.

Utwierdzenie własnej wartości

Pomimo przegranej, w pierwszej turze dostałem 50 punktów, co przekłada się na bycie pierwszym wyborem 12 głosujących lub w bycie czołówce nawet 50. osób. Głosowanie publiczne to konkurs na najlepszy zasięg/największą liczbę kolegów/najlepszego bota, więc nie biorę go pod uwagę, chociaż 574 punktów i 2. miejsce także robią wrażenie. Miło też jest czytać jest pozytywne komentarze.

W momentach zwątpienia pozwala to mi wierzyć, że cierpię na syndrom oszusta, a nie efekt Krugera-Dunninga.

The bad

Niemożliwym jest aby wszystko mi się podobało i faktycznie jest kilka spraw, które mi się nie podobają.

Przegrałem

Z mojej perspektywy to jest najważniejsze. Chciałem wygrać, ale nie wyszło. Nawet pomimo dość intensywnej jak na mnie akcji marketingowej. Trudno, może w innym konkursie, a może w następnej edycji…

Regulamin

Regulamin jest bardzo krótki i ogólny. Tak naprawdę jego najważniejsze punkty to:

15. Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany Regulaminu w trakcie trwania Konkursu.
16. Kwestie sporne, nieuregulowane w niniejszym Regulaminie, rozstrzyga Organizator.

Niektóre kwestie powinny być wyjaśnione z góry, a zostały pozostawione niedopowiedziane. Nie wiadomo na przykład jak interpretowano “tydzień” w wymogu dwóch postów tygodniowo:

  • Czy tydzień zaczyna się od dowolnego dnia?
  • Czy każdy tydzień musi zaczynać się od tego samego dnia tygodnia?
  • Czy tygodnie mogą na siebie nachodzić?

Ostatecznie organizator potraktował sprawę bardzo liberalnie, co mi się podoba, ale wolałbym mieć to napisane czarno na białym w regulaminie.

Niezbyt też widzę sens, aby w konkursie o nazwie Daj się poznać brały udział osoby, które już są znane. Regulamin tego nie zabrania, w ogóle o tym nie wspomina, ale ciężko “wyjść z cienia i dać się poznać”, jeśli się w tym cieniu nie znajdujesz.

Mam nadzieję, że w przyszłych edycjach podobnych niedopowiedzeń nie będzie.

Safe space

Aby nie deprymować “wychodzących z cienia” negatywnym feedbackiem, organizator postanowił nie publikować wyników głosowania, poza listą przechodzących dalej (później ewoluowało to w udostępnienie listy punktów finalistów). Taka argumentacja, w mojej opinii, jest sprzeczna z cichym przyzwoleniem na branie udziału w konkursie przez ludzi znanych. W końcu jeśli otrzymanie niskiej ilości głosów zrobi komuś przykrość, to czego ma się on spodziewać stając w szranki z – w porównaniu – tytanami polskiej blogosfery?

Nie neguję, że organizator ma prawo tworzyć konkurs jaki mu się podoba. Jednak uważam, że dobrze by było o takich rzeczach pisać jasno przed konkursem, nawet niekoniecznie w regulaminie. No i nie podoba mi się to, ale to moja opinia.

The ugly

Być może jestem jedyną osobą, która przejrzała wszystkie wpisy. To, co się działo na początku nawet u najtwardszych zawodników mogło spowodować odruch wymiotny w reakcji na słowa “zdecydował(?:e|a)m się wziąć udział w konkursie daj się poznać Macieja Aniserowicza” (z jakiegoś powodu chyba każdy post powitalny je zawierał). Poniżej odfiltrowany wycinek RSSa z dnia pierwszego, z samymi tytułami:

2017-03-01 00:00:48     Hello World!
2017-03-01 00:05:56     Maile, smoki i tajemnice i HoloLens, czyli – Daj się poznać!
2017-03-01 00:25:27     Zaczynamy DSP17
2017-03-01 00:40:02     Get Noticed! / Daj się poznać 2017 - personal blog setup
2017-03-01 01:47:36     Get Noticed! / Daj się poznać 2017 - personal blog setup
2017-03-01 02:43:46     Hello world. Tym razem w WTL.
2017-03-01 05:00:09     Daj się poznać! 2017 Projekt – czas – start :)
2017-03-01 05:06:05     Poznajcie mnie – start konkursu Daj się poznać
2017-03-01 06:17:22     Daj się poznać – kick off – coś o projekcie.
2017-03-01 07:00:43     Daj Się Poznać – Start!
2017-03-01 07:00:50     Start DSP 2017. Krótki opis projektu Paintball Arena.
2017-03-01 07:02:05     DSP2017 – Start
2017-03-01 07:52:37     Daj Się poznać 2017
2017-03-01 07:54:29     Udział w konkursie „Daj się poznać”
2017-03-01 08:00:00     Daj się poznać startuje! Opis projektu
2017-03-01 08:00:21     Daj Się Poznać 2017
2017-03-01 08:00:34     Daj Się Poznać 2017 – Wstęp do konkursu
2017-03-01 08:00:35     Daj Się Poznać 2017 [tydzień #1] – omówienie dotychczasowych przygotowań
2017-03-01 08:05:29     Hello, world!
2017-03-01 08:16:52     Daj się poznać 2017
2017-03-01 08:36:22     Startujemy z Daj Się Poznać 2017
2017-03-01 09:46:56     Tydzień pierwszy DSP 2017 – Plany
2017-03-01 10:00:41     DSP17 – INTRO
2017-03-01 10:05:09     Witaj, świecie!
2017-03-01 10:07:40     Daj się poznać 2017
2017-03-01 10:26:13     Daj się poznać 2017 – biorę udział!
2017-03-01 10:28:03     Daj się poznać!
2017-03-01 10:43:07     DSP – Treelogy – Wizualizacja pomysłu – #1
2017-03-01 11:00:00     Hello World!
2017-03-01 11:00:21     Daj się poznać
2017-03-01 11:29:01     Hello World, Hello DajSiePoznac!
2017-03-01 11:29:14     „Daj się poznać 2017” – Gotowi? Do startu! Start!
2017-03-01 12:14:25     Witaj
2017-03-01 12:51:23     Project Track – Daj Się Poznać 2017
2017-03-01 13:11:26     Daj się poznać 2017
2017-03-01 13:24:00     Daj się poznać.
2017-03-01 14:00:00     Hello world!
2017-03-01 14:50:00     Start Daj Się Poznać 2017
2017-03-01 15:37:20     Hello world!
2017-03-01 16:00:20     [DSP2017 E01] Zaczynamy!
2017-03-01 16:07:41     DSP2017 – Wstępne planowanie projektu
2017-03-01 16:10:42     Udział w DSP’2017
2017-03-01 16:15:05     Cleaner .NET – stan obecny, kierunki rozwoju | DSP 2017
2017-03-01 17:02:49     Hello Daj Się Poznać 2017, Appoint Overview
2017-03-01 17:05:34     Uniwersal Modbus konkurs Daj się Poznać 2017
2017-03-01 17:19:18     DSP 2017 – Wprowadzenie
2017-03-01 17:22:03     Daj się poznać 2017
2017-03-01 17:44:50     Daj się poznać – ruszamy!
2017-03-01 17:53:03     Witaj świecie!
2017-03-01 18:00:00     Hello world!
2017-03-01 18:03:36     Daj się poznać 2017 – a jednak się zgłosiłam
2017-03-01 18:04:38     Jak to było z konkursem „Daj się poznać!”
2017-03-01 18:27:28     I poszli! Daj się poznać wystartowało!
2017-03-01 18:37:45     DSP2017 Czy warto się uczyć "starych" technologii
2017-03-01 18:37:45     DSP2017 Czy warto się uczyć "starych" technologii
2017-03-01 18:44:23     Daj się poznać 2017 Run
2017-03-01 18:54:06     Daj Się Poznać 2017, czyli jak wyszedłem z cienia.
2017-03-01 18:56:20     Daj się poznać 2017
2017-03-01 19:00:10     Witaj, świecie!
2017-03-01 19:02:05     Witaj świecie programajstrów!
2017-03-01 19:02:05     Witaj świecie programajstrów!
2017-03-01 19:04:24     Daj się poznać 2017 – z czym to się je
2017-03-01 19:19:34     Witajcie! Czas, start! DSP 2017 ruszył!
2017-03-01 19:25:07     [DSP17]BlackHat#01 – Struktura gry i pierwsze kroki w stronę grywalności
2017-03-01 19:38:03     Zaczynamy – Daj się poznać 2017
2017-03-01 19:46:28     Daj Się Poznać
2017-03-01 20:05:05     LLGame – gra na Daj Się Poznać
2017-03-01 20:05:32     DSP Test
2017-03-01 20:11:40     „Get out from smog” – DSP
2017-03-01 20:22:08     Daj Się Poznać 2017 czyli runda druga
2017-03-01 20:32:18     DSP2017 Stare technologie
2017-03-01 20:42:06     Daj Się Poznać – Wyzwanie
2017-03-01 20:43:18     1. Daj się poznać 2017 – Wybór technologi
2017-03-01 20:47:28     W tym roku to JA daję się poznać! ;) Konkurs #DSP
2017-03-01 21:03:24     Daj się poznać 2017 – roadmap
2017-03-01 21:18:02     Portal biegowy w angularze – daj się poznać
2017-03-01 21:18:27     Daj Się Poznać 2017/Get Noticed
2017-03-01 21:20:00     Do odważnych świat należy [DSP2017 #01]
2017-03-01 21:34:31     KiedySerial – koncept aplikacji #dsp2017
2017-03-01 21:50:02     Daj się poznać 2017!
2017-03-01 22:08:40     Start! Daj się poznać 2017
2017-03-01 22:30:00     Hello World!
2017-03-01 22:37:25     Początek pięknej przygody z DSP 2017
2017-03-01 23:02:02     Hello World! | Daj Się Poznać 2017
2017-03-01 23:16:00     Ruszył konkurs DSP'17 ...
2017-03-01 23:26:00     [DSP2017] 1# Holowizja - intro
2017-03-01 23:30:57     Daj Się Poznać 2017 – zagrajmy w coś

Podsumowując

Pomimo wymienionych wyżej problemów, inicjatywę DSP oceniam bardzo pozytywnie. Dodałem kilka osób do RSSa, zapewne kilka osób dodało mnie. Zapewne też konkurs osiągnął zamierzone cele i wyciągnął z przysłowiowej piwnicy kilkunastu-kilkudziesięciu dobrze rokujących blogerów.

Szkoda mi tylko, że przegrałem.

6 thoughts on “Przegrałem “Daj się poznać”, ale i tak było fajnie – podsumowanie konkursu

  1. Interesujący jest ten wykres spadającej ilości publikacji. A te piki to co, niedzielne nadganianie zaległości z tygodnia?:D Ciekawe, ile blogów się utrzyma i autorzy nadal będą je prowadzić.
    Zająłeś drugie miejsce, jeśli dobrze patrzę? Gratulacje!

  2. Weź pod uwagę, że zostałeś wybrany jako drugi z około 900 osób, które się zarejestrowały i prawie 200, które doszły do końca. Myślę, że to dobry wynik!

Leave a Reply

Your email address will not be published.